jawnnaa

Direktlänk till inlägg 2 april 2012

Att leva utan egna ben!

Av Jonna Johansson - 2 april 2012 18:19

Som dom flesta här ute vet så lever jag på social bidrag, Helt enkelt på en riksnorm på 3000 kr i månaden.
Många kanske tänker okey, shit de är ju dubbla mitt studiebidrag, jag hoppar av skolan & går

på soc istället efter att ha hört lättförtjänta pengar i huvudet!

Sen kommer självklart dom som säger :

Min kompis går på soc & han säher att de är SOFT
att han inte behöver göra ett skit för att få pengarna.
FEL FEL FEL!

Nu är man helt ute och cyklar på ängen!

Man får ingenting GRATIS här i världen, Allt har sitt pris.
Och som social fall så måste man först skriva in sig i arbetsförmedlingens hemsida som arbetssökande. 

söka jobb, Inbefinna sig på olika möten, Ta kurser som arbetsförmedlingen prackar på en.
Och en massa annat helvete som dom självklart kommer komma på under vägens lopp.


Är det värt det? NEJ!, Klart det inte är.
Vem vill gå på soc hela livet?, Bli klassad som ett samhällskryp som lever på alla andra?
Du får ingen arbetslivs erfarenhet av att sitta på röven.
Du får helt plötsligt INGEN hjälp utav någon i samhället.
Livet du levde på rosa moln har förvandlats till en treudd som ständigt sticker dig i arslet!



Du får kämpa två gånger hårdare än du tidigare gjorde på skolan.
Du får ta skit jobb som inte leder till NÅGONTING senare.
Du får eventuellt ett jobb på max eller annan snabb mat´s resturang.

Ja men då ska du stå där och vara glad åt alla fulla människor, du ska stå där och känna samma stinkande jävla frityr olja dag ut och dag in, du ska ta att kunderna är illa luktande spritfabriker och ändå vara trevlig och ge dom

den godaste hamburgaren som du bara kan göra!


Helt plötsligt ångrar man sig & vill börja plugga igen.


Du hör dina kompisar prata om sitt nya jobb, hur dom tjänar 15 till 30 tusen kr i månaden.

Och själv lever du på dina 3000 kr, om du nu inte har en hyra att betala, då har du kanske 500 kr kvar till fickpengar efter hyra och mat! , Låter det lika kul ännu? Visst vill man ha dom där " Gratis " pengarna nu? Nä exakt...


Så tänk för helvete efter en extra gång själv innan du väljer något som är " GRATIS "



 

 
 
Ingen bild

Monica

3 april 2012 09:07

Jawnna, du är en fantastisk underbar människa som kan sprida värme och du blir omtyckt. Jag vill att du tar åt dig dessa ord och skiter i vad alla tycker. 15-30 tusen är det inte många som tjänar när man börjar ute på ett arbete. Jag har jobbat på hamburgargrill, precis som du säger som ett flottpaket levde jag. Men jag blev otroligt glad då jag fick lönen i min hand. I dag får man kämpa för ett jobb, men det finns åt dom flesta. Det viktiga är att man visar upp sig så dom har möjlighet att få se en bra sida av personen dom anställer. Jag har varit på många jobb som inte alltid varit lika kul. I dag är jag 43 och tror jag funnit det rätta. men jag har kämpat jobbat och pluggat, vilket har slitit på kroppen, men det var det värt.
Kom och hälsa på jag längtar efter er!
Lycka till!

 
Sophie

Sophie

4 april 2012 22:24

Jävligt bra skrivet! Och nu ska vi fixa betygen och fetaste jobben ;D

http://soffoos.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jonna Johansson - 11 december 2012 23:39

Inte ofta som jag rekomenderar någon till något. Men idag tänker jag vara snäll och rekomendera den nya bloggen på nattstad. Som bloggare tjänar du pengar på sina sidvisningar, videoinlägg och genom att sälja annonser. Det finns även topp 200 lista ö...

Av Jonna Johansson - 10 november 2012 00:05

Som rubriken lyder så ska jag köra ett bloggbyte till nattstad! Vi får se om jag kommer komma tillbaka till denna sida, om fallet så blir så kommer jag skriva det på nattstad! Så nu mera så bloggar jag på annat håll!   För att hitta till m...

Av Jonna Johansson - 8 november 2012 13:28

                        

Av Jonna Johansson - 8 november 2012 11:59


Hela måndag - torsdag är ju förfan ett stort jävla skämt, jag måste vara född försent då min fula ovana är att FÖRSOVA mig REJÄLT!!! Så ja, idag försov jag mig med, dock en stund bara och vaknade istället upp med feber. Good shit!, Hate my life,...

Av Jonna Johansson - 7 november 2012 18:51

Försov mig idag igen, *grov suck* Så får knata på här hemma och plugga så mycket som jag bara orkar och kan! Har även hunnit små städa, och bytt gardiner i fönstret. Nu är de bara invänta beskedet från csn om hur detta ska bli.. Håller både t...

Translate my blogg!

Presentation


Delar med mig av mitt liv, tankar och funderingar, skämt och bara allmän vardag.
Välkommen att ta del av mitt liv och mina galna upptåg!

Kalender

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kategorier

Sök i bloggen

Tidigare år

Besökare


Ovido - Quiz & Flashcards